Radio Białystok | Wiadomości | Wiadomości - Zobacz, jak będzie wyglądał dworzec w Białymstoku po przebudowie [wizualizacje]
Zadaszone perony, podziemne tunele i ruchome schody - tak ma wyglądać białostocki dworzec kolejowy. Spółka PKP PLK publikuje wizualizacje stacji po przebudowie.
Nowością na stacji będą zadaszone perony, które mają nawiązywać do zabytkowego budynku dworca - mówi Tomasz Łotowski ze spółki PKP PLK.
- Zadaszone perony będą w Białymstoku po raz pierwszy w historii, odkąd istnieje w tym mieście stacja kolejowa. Co więcej, chcemy to zadaszenie zbudować w taki sposób, aby nawiązywały architektonicznie do wyglądu zabytkowego budynku dworca. Chodzi o zachowanie spójnej, architektonicznej całości - podkreśla Tomasz Łotowski.
Można już korzystać z wyremontowanego budynku dworca PKP w Białymstoku [zdjęcia, wideo]
Zadaszone perony to niejedyne zmiany.
- Przede wszystkim nie będzie kładek, które były do tej pory, natomiast zbudujemy tunel wychodzący z budynku dworca. Ten tunel będzie prowadził na wszystkie cztery nowe perony. Z tunelu na perony będzie można dostać się albo schodami ruchomymi, albo windą. Także wszystkie osoby, także te o ograniczonej mobilności, będą mogły łatwo dostać się do pociągu - zaznacza Tomasz Łotowski.
Oddzielne przejście podziemne przy peronach buduje Urząd Miejski w Białymstoku.
Z przestrzeni miejskiej Białegostoku znika centrum handlowe "Park" [zdjęcia, wideo]
Przebudowa stacji w Białymstoku to element prac na ok. 70-kilometrowym odcinku Czyżew - Białystok trasy Rail Baltica. Po zakończeniu wszystkich robót, czyli w 2023 r., podróż najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy zajmie ok. 90 minut.
Wartość inwestycji to prawie 3,4 mld zł, głównie z unijnych funduszy.
Rail Baltica w budowie - będą m.in. nowe perony w Białymstoku i most w Uhowie [zdjęcia, wideo]
| red: zmj
Od poniedziałku (04.10) kierowcy mogą jeździć wiaduktem nad torami kolejowymi w Uhowie koło Łap. Był to jedyny brakujący element w zbudowanej wcześniej drogowej obwodnicy Uhowa. To ważny element trasy drogowej Białystok-Łapy.
To nowy rozdział nie tylko w historii podlaskiej kolei, ale i w życiu jej pracowników. Rozpoczął się remont węzła kolejowego w Białymstoku i części trasy do Warszawy. Tory wyglądają jak wielki plac budowy. Tak dużej i kosztownej modernizacji nie było nigdy.
Rozebrane są już tory na pierwszym i drugim peronie - wkrótce wykonawca ma też demontować charakterystyczne kładki dla pieszych. Białostocki dworzec kolejowy od strony peronów coraz bardziej przypomina wielki plac budowy. Trwa największa w historii przebudowa tej stacji kolejowej.
Przebudowa kilku przystanków kolejowych, budowa mostu nad rzeką Narew w Uhowie - to prace, które w najbliższych dniach zaczną PKP PLK na odcinku Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica.